بررسی بازی Journey to the Savage Planet

بازی Journey to the Savage Planet با بهره‌گیری مناسب و عالی از عناصر سرگرم‌کننده‌ی ژانر پلتفرم ماجراییِ مترویدوینیا و شوتر اول‌شخص، به اثری بی‌نهایت سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود که مخاطبش را به‌راحتی در جهان رنگارنگ و پرانرژی خود غرق می‌کند.

 

بازی Journey to the Savage Planet جدیدترین اثر جهان ویدیوگیم است، که از موضوع کاوش در فضای بی‌کران برای سرگرم‌ کردن مخاطب خود استفاده می‌کند. این بازی اولین ساخته‌ی استودیو تایفون (Typhoon) است که آن را تیم سازنده‌ی فارکرای ۴ (Far Cry 4) و برخی از نسخه‌های اسسینز کرید (Assassin’s Creed) تأسیس کرده‌اند. این بازی توسط شخص الکس هاچینسون (Alex Hutchinson) کارگردانی شده که پیش‌تر، سابقه‌ی کارگردانی بازی فارکرای ۴ و اسسینز کرید ۳ را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است.

داستان این  بازی در سال های دور از زمان حال جریان دارد. منابع طبیعی کره‌ی زمین روبه‌پایان است، کره‌ی خاکی در آستانه‌ی نابودی قرار دارد و این سازمان‌های فضایی هستند که تا قبل از نابودی زمین و انقراض بشر، باید وضعیت حیات در سایر کرات را بررسی کنند تا با آماده کردن شرایط، انسان از چنگال هیولای انقراض فرار کند.

 بازی Journey to the Savage Planet
بازی Journey to the Savage Planet

ما یکی از مهندسان سازمان فضایی Kindred هستیم. سازمان فضایی Kindred چهارمین دپارتمان فضایی برتر دنیا که سخت در تلاش است تا بتواند در مسیر پیدا کردن حیات در جهان خارج از زمین موفق شود. ما در بازی، کنترل یک مهندس بی‌نام را در دست داریم. این مهندس بخت‌برگشته که مدتی است در سیاره‌ی AR-Y 26 به‌دنبال منابع و شواهد حیات است، حالا زمان بازگشتش به‌زمین فرا رسیده اما به‌دلیل اینکه سوخت سفینه‌اش تمام شده، در این سیاره‌ی مرگ‌بار گیر افتاده است!

هدف اصلی ما در بازی، پیدا کردن منابع لازم برای پر کردن باک سفینه و فرار از سیاره‌ است اما، با نمایان شدن نشانه‌های حیات فرازمینی و رویت شدن سازه‌هایی که بیگانگان فضایی در AR-Y 26 ساخته بودند، مأموریت از فرار، به‌بررسی منشا این سازه‌ها و پیدا کردن موجودات زنده‌ی فرازمینی تغییر پیدا می‌کند و ماجراهایی شدیدا جالب و هیجان‌انگیز رقم می‌خورد!

در طول سفرمان به‌سیاره‌ی مرگ‌بار  هرگز تنها نیستیم و یک هوش‌ مصنوعی رده‌بالا با نام E.K.O ما را همراهی می‌کند. این هوش مصنوعی علاوه‌بر انجام دادن وظیفه‌ی اصلی‌اش که توضیح مکانیک‌های گیم‌پلی، نقاط ضعف دشمنان، توضیح درباره‌ی محیط‌های مختلف و موارد این‌چنینی است، قسمتی عظیم از بار طنز روایت داستان بازی را به‌دوش می‌کشد و این کار را به‌عالی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد. همان ده دقیقه‌ی نخست بازی و گوش دادن به‌اولین جملات E.K.O خطاب به‌شما کافی است تا ضمن درک فضای طنزآلودی که روایت بازی را احاطه می‌کند، به‌این کاراکتر علاقه‌مند شوید و بازی را دنبال کنید.

طنز در روایت داستان Journey to the Savage Planet نقشی اساسی دارد. از طراحی انیمیشن‌های شخصیت اصلی و دیالوگ‌های E.K.O تا صداهایی که موجودات فضایی تولید می‌کنند و تبلیغات تلویزیونی که در سفینه‌ی‌ ما پخش می‌شوند، همگی از مواردی هستند که لبخند را به لب بازیکن هدیه می کنند. البته که نباید از طنز آگهی‌های تلوزیونی که در بازی پخش می‌شود، گذشت که زندگی روزمره‌ی انسان مدرن عصر خودمان را به‌طنزترین و تلخ‌ترین شکل ممکن به‌باد انتقاد می‌گیرد. در کل می توانیم بگوییم که در این بازی صحنه های طنز، جذاب و سر گرم کننده ای که دارد باعث نشاط  بازیکن می شود.
 بازی Journey to the Savage Planet
بازی Journey to the Savage Planet

البته همان‌طور که ذکر شد، داستان بازی درباره‌ی تلاش‌های یک مهندس کاوش‌گر برای پیدا کردن سوخت سفینه‌اش در یک سیاره‌ی وحشی است؛ درنتیجه، موضوع اصلی گیم‌پلی بازی را اکتشاف و جست‌وجو تشکیل می‌دهد. اما بازی به‌همان اندازه‌ که شما را درگیر مراحلی با موضوع جست‌وجو و پیدا کردن منابع مختلف می‌کند، به‌همان اندازه هم با چالش‌های اکشن و پرجنب‌وجوش، مشغول‌تان می‌کند و حالا کنار تمامی این موارد، چالش‌های پلتفرمینگ بسیار جذاب و هیجان‌انگیزش را قرار دهید تا بهتر از قبل بتوانید دیزاین جذاب بازی را تصور کنید.

طراحی اکثر مراحل بازی به‌این صورت است که باید از نقطه‌ی A به‌نقطه‌ی ‌B برویم و عنصر خاص را پیدا کنیم. انتقال از نقطه‌ی A به‌ B اما به‌همین سادگی‌ها هم نیست و در تعداد بسیار زیادی از مراحل بازی، در میانه‌ی راه متوجه می‌شوید که ابزار اصلی گذر از یک مانع بزرگ را در اختیار ندارید و حالا باید به‌سراغ ساخت این ابزار بروید و پس از آن، مسیر خود را از سر بگیرید.

در اینجا، بازی شما را وارد مسیر مأموریت‌های جانبی می‌کند. مأموریت‌های جانبی بازی بسیار متنوع و سطح چالش‌برانگیزی‌شان نیز معقول است؛ به‌این صورت که در آن‌ها باید از پس یک‌سری چالش‌ پلتفرمینگ و اکشن بریاییم و در پایان، آن عنصر با ارزشی که دنبالش بودیم را پیدا کنیم؛ عنصری که به‌ما کمک می‌کند تا ابزار مورد نیاز خودمان را بسازیم و ضمن عبور کردن از مانعی که جلوی پیشرفتمان در خط داستانی بازی را می گرفت، بتوانیم نقاطی که را پیش‌تر نمی‌توانستیم کشفشان کنیم هم بررسی کنیم ؛ بازی Journey to the Savage Planet استانداردهای ژانر مترویدوینیا را نیز به‌بهترین شکل ممکن، اجرا کرده است. درکنار تمامی این موارد، یک سیستم آپگرید کارآمد را هم درنظر داشته باشید که به‌شما اجازه می‌دهد تا لباس، کوله‌پشتی، جت‌پک، تفنگ، کلاه و موارد این‌چنینی کاراکتر خود را ارتقاء بدهید تا بیشتر و بهتر از قبل بتوانید در دنیای بازی ماجراجویی کنید.

 بازی Journey to the Savage Planet
بازی Journey to the Savage Planet
اگر پیش‌تر بازی‌های مجموعه‌ی فارکرای مخصوصا بازی‌های فارکرای ۳ و فارکرای ۴ را تجربه کرده باشید، با تجربه‌ی Journey to the Savage Planet متوجه می‌شوید که چقدر موضوع گیم‌پلی این بازی‌ها به‌یکدیگر شباهت دارد.

خوشبختانه تیم سازنده‌ی بازی به‌خوبی توانسته‌ است ایده‌هایی که پیش‌تر در بازی‌  Open World خود پیاده‌ کرده بود را با یک مقیاس تقریبا کوچک‌تر، در دنیای Journey to the Savage Planet پیاده‌سازی و گیمرها را سرگرم کند. با اینکه موضوع اصلی گیم‌پلی بازی در طی ۱۲ ساعتی که به‌طول می‌انجامد تکرار می‌شود و بازیکن احتمالا پس از رسیدن به‌اواسط بازی می‌تواند پیش‌بینی کند که بازی در مراحل بعد از او چه می‌خواهد اما، Journey to the Savage Planet با پیچیده کردن چالش‌های اکشن، چالش‌های پلتفرمر، بیشتر کردن تنوع دشمن‌ها، تنوع در مأموریت‌های جانبی و تغییرات بزرگی که در جلوه‌های دیداری خود اعمال می‌کند، هرگز اجازه نمی‌دهد که مخاطب از تجربه‌ی اثر خسته شود اما خب همین که هسته‌ی اصلی گیم‌پلی توسط گیمر پیش‌بینی شود، برای برخی از بازیکنان یک مورد ناامیدکننده‌ است و احتمالا آن‌ها را از ادامه‌ی تجربه‌ی بازی مایوس می‌کند!

درکنار مکانیک‌های مربوط‌به‌کاوش در محیط، سیستم‌های اکشن بازی نیز بسیار خوب کار می‌کنند و یک تجربه‌ی شوتر بسیار جذاب و ساده را برای گیمر به‌ارمغان می‌آورند. در طول مراحل برای پیدا کردن عناصر حیاتی سیاره، باید با نگهبانان این عناصر که موجودات زنده‌ی سیاره‌ AR-Y 26 هستند مبارزه کنیم. متاسفانه تا پایان بازی ما تنها یک تفنگ کمری (پیستول) لیزری داریم و بازی تنوع خاصی در زمینه‌ی سلاح را ارائه نکرده اما به‌اندازه‌ای روند پرچالش سیستم مبارزات Journey to the Savage Planet جذاب است که تا پایان بازی و به‌لطف مبارزات مختلف و متنوع بازی، هرگز از سیستم مبارزات این اثر خسته نخواهید شد؛ البته این بازی را می توانید روی پلتفرم پی سی تجربه کنید.
 بازی Journey to the Savage Planet
بازی Journey to the Savage Planet

بازی در زمینه‌ی ارائه‌ی یک تجربه‌ی دیداری و شنیداریِ درجه یک نیز عملکردی عالی و ستایش‌کردنی را از خودش ثبت کرده است. ابتدا از صداگذاری و موسیقی شروع کنیم. بازی در راستای فضای طنز و پرانرژی خود، در زمینه‌ی موزیک نیز در این راستا قدم می‌گذارد و می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین ستون‌های فضاسازی بازی، همین صداگذاری و موزیک‌های عالی آن هستند که در راس آن‌ها، دوبله‌ی فوق‌العاده‌ی کاراکتر E.K.O را داریم. کنار صداگذاری، موزیک‌های بازی نیز به‌بهترین و متناسب‌ترین شکل ممکن نواخته شده‌اند و بسته به‌حال‌وهوای گیمر (وسط نبرد یا هنگام کاوش در سیاره) نواهای بسیار زیبا و گوش‌نوازی را می‌شنویم.

همان طو که قبل گفتیم این بازیساخته‌ی استودیو تایفون، یک بازی بی‌نهایت سرگرم‌کننده، پرانرژی و چالش‌برانگیز است که با ارائه‌‌ی یک گیم‌پلی ۱۲ ساعته‌ی شدیدا جذاب و سرگرم کننده می تواند اوقات شادی را برای گیمر پدید آورد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.