بر اساس آمار منتشرشده، اپل در سهماههی سوم سال 2020 با فروش 40/6 میلیون دستگاه آیفون و کاهش 0/6 درصدی در مقایسه با سال گذشته، به جایگاه چهارم پرفروشترین برندهای گوشی هوشمند نزول کرده است.
بعد از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و تغییر شیوهی زندگی مردم و تعطیلی بسیاری از کسبوکارها، ضرر هنگفتی به بسیاری از صنایع، از جمله صنعت گوشی هوشمند وارد شد.
این امر برای بعضی شرکتها مانند اپل بسیار گران تمام شد و باعث تأخیر بیش از یکماههی معرفی و عرضهی خانوادهی آیفون 12 شد.
بر اساس آخرین آمار ارائهشده، کوپرتینوییها با توجه به همهگیری ویروس کرونا و تأخیر در عرضهی آیفون 12، به رتبهی چهارم پرفروشترین برندهای گوشی هوشمند در سهماههی سوم سال نزول کردهاند.
سهم اپل از بازار جهانی گوشی هوشمند در سهماههی سوم سال 2020 ثابت مانده و سازندهی آیفون را به جایگاه چهارم رسانده است.
طبق برآوردهای جدید شرکت تحقیقاتی گارتنر (Gartner)، اپل با فروش 40/6 میلیون دستگاه آیفون در بازهی زمانی منتهی به سپتامبر (شهریور)، 11/1 درصد از سهم بازار جهانی را تصاحب کرده و در مقایسه با بازهی زمانی مشابه در سال گذشته، افت فروش 0/6 درصدی متحمل شده است.
طبق این آمار، اپل جایگاه سوم خود را در سهماههی سوم از دست داده و به جایگاه چهارم نزول پیدا کرده است.
سامسونگ با رشد 2/2 درصدی و فروش 80/8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، توانسته است 22 درصد از سهم بازار جهانی را تصاحب کند و در جایگاه نخست قرار بگیرد.
هواوی با وجود 21/3 درصد افت شدید فروش، با عرضهی 51/8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار و سهم 14/1 درصدی، توانسته جایگاه دوم خود را حفظ کند.
در مقابل، شیائومی با یک جهش 34/9 درصدی توانسته 44/4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند روانهی بازار کند. شیائومی برای اولین بار 12/1 از سهم بازار را تصاحب کرده و با عملکرد درخشان، جایگاه سوم اپل را به خود اختصاص داده است.
از دیگر برندهای چینی، می توان اوپو را نام برد که با کاهش فروش 2/3 درصدی در مقایسه با بازهی زمانی مشابه در سال قبل، 29/9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده و با سهم 8/2 درصدی از بازار جهانی، در رتبهی پنجم پرفروشترین برندهای گوشی هوشمند قرار گرفته است.
با کاهش هزینههای مصرفکننده به دلیل شیوع ویروس کرونا، فروش جهانی گوشیهای هوشمند در مقایسه با سال گذشته،5/7 درصد کاهش یافته است. البته پس از بازگشایی برخی از بازارها، وضعیت در حال بهبود است.
با توجه به گفتههای انشول گوپتا، مدیر ارشد تحقیقاتی گارتنر، مصرفکنندگان در حال محدود کردن هزینههای اختیاری خود هستند، حتی با شروع بهبود برخی از فعالیتها و بازگشایی بازار، فروش جهانی گوشی هوشمند از سهماهه دوم سال 2020تا سهماههی سوم، رشد متوسطی تجربه کرده؛ اما این به دلیل تقاضای سهماهه قبلی بوده است.
شرکتهای تحقیقاتی بازار مانند IDC در مورد تخمین میزان فروش واحدهای اپل سوابق مشکوکی دارند. در گذشته مدیران اپل، از جمله تیم کوک، پیشبینیهای سهماههی این انجمن آماری را رد کردهاند که نشان میدهد آمارها ممکن است تا حد زیادی نادرست باشند.
اگرچه نباید فراموش کرد که اپل در سهماههی سوم بهشدت آسیب دید. غول فناوری معمولا در اواخر ماه سپتامبر مدلهای جدید آیفون را به بازار عرضه میکند.
امسال اما توسعه و تولید گوشیهای آیفون12 با تأخیر بیش از یکماهه روبهرو شد؛ زیرا با همهگیری ویروس کرونا تأمینکنندگان و شرکای چینی مجبور به کند کردن یا تعلیق فعالیتهای خود شدند و در نهایت، آیفون 12 و 12 پرو در اواخر اکتبر (مهر) و آیفون 12 مینی و 12 پرو مکس در اوایل نوامبر (آبان) به بازار عرضه شد.
البته هیچکدام از آیفونهای جدید در این گزارش آماری لحاظ نشدهاند، بنابراین انتظار میرود فروش جهانی اپل در سهماههی چهارم منتهی به سال نوی میلادی با جهش چشمگیری مواجه شود.