رشته طراحی دکوراسیون داخلی چیست و وضعیت بازار کار و هر آنچه که نیاز است راجب آن بدانید

طراحی داخلی بنا بر تعریف علمی، هنر و علم ارتقا درون یک فضا و محیط به حساب می‌آید که هدف از آن ایجاد یک محیط بر پایه سلامت روحی و زیبایی شناختی سازه‌ای است که در آن افرادی زندگی خواهند کرد. طراح داخلی نیز به کسی گفته می‌شود که در این مسیر وظایف تحقیق،برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت آن پروژه را بر عهده دارد. طراحی داخلی در اصطلاح کلی یک حرفه چند منظوره است که توسعه ذهنی، برنامه ریزی، ایجاد و تولید، بازرسی و نظارت عمومی، ارتباط با مالکان و ساخت و ساز را در خود جای داده است.

تاریخچه رشته طراحی دکوراسیون داخلی، که البته به اختصار با عنوان طراحی داخلی نیز از آن یاد می‌شود به اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد. جایی که پیش از آن هر چه در مورد طراحی و اجرا وجود داشته بر اساس ذوق قریحه درونی و به صورت غریزی انجام می‌گرفته است. از آنجایی که طراحی داخلی و رشد آن موجبات توسعه جامعه و رشد معماری را در پی داشته است، اتصال این بخش با اتفاقات انقلاب صنعتی، نمود تحول عظیمی در این رشته را خبر می‌دهد. از آنجا که در دنیا تمامی اصطلاحات اختصاصی شده‌اند، طراحی داخلی با دکوراتور داخلی تعاریفی جداگانه به شمار می‌رود. البته ما وجود ایده‌های ناب و تکرار نشدنی دیزاین های درونی را در گذشته‌های کهن را انکار نمی‌کنیم؛ صحبت ما در این مقاله در راستای پیدایش تعریف تخصصی رشته طراحی دکوراسیون داخلی و تحصیل آکادمیک و دانشگاهی آن است.

برای فهم بیشتر موضوع، تفاوت بین دکوراتور داخلی و طراح داخلی را برای شما بیان می‌کنیم.

طراح داخلی کسی است که عادات و افکار مردم را شناسایی کرده و فضاهای کاربردی برای آنها خلق می‌کند. دکوراسیون نیز مجموعه‌ای ابزار و لوازمی است که برای زیباتر شدن و متمایز کردن محیط خانه و هر محیط درونی در ساختمان نامیده می‌شود. در مجموع، طراح داخلی می‌تواند دکوری را طراحی کند، اما دکوراتور فقط وظیفه اجرا یا پیاده سازی را بر عهده دارد. دکوراتور مجری و طراح داخلی مدیر اجرایی محسوب می‌شود.

یک دکوراتور داخلی از لحظه‌ای که شروع به گوش کردن موارد درخواستی کرده تا لحظه اتمام کار، همواره به چیزی جز پیاده کردن تمام جزییات از پیش برنامه ریزی شده و هدف گذاری شده فکر نمی‌کند.

حالا که دیدگاه نسبتاً کلی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی برای شکل گرفته است می‌خواهیم در مورد رشته طراحی دکوراسیون داخلی و جزییات آن مطالبی را بیان کنیم.

رشته طراحی دکوراسیون داخلی از جمله رشته‌های پر طرفدار میان علاقه مندان ورود به دانشگاه های داخلی و خارج از کشور است و این موضوع ارتباطی به داخل و یا خارج ایران نداشته و نشان از محبوبیت آن دارد. طریقه ورود به این رشته از دبیرستان و از شاخه کار و دانش است. ورود به رشته معماری سرآغاز رسیدن به رویای تبدیل شدن به یک طراح دکوراسیون داخلی است.

در کنار این بخش موسسه‌های آموزش عالی و هم چنین برخی فعالان این عرصه دوره‌های تخصصی این رشته را به صورت آزاد برگزار می‌کنند و در انتها احکامی را با عناوین مندرج در آن که تأیید می‌کند شخص این دوره را گذرانده است به وی اعطا می‌شود.

واحدهای رشته طراحی دکوراسیون داخلی

برای ورود در زمینه آکادمیک باید مسیر زیر را بگذرانید :

21 واحد دروس عمومی و 114 واحد اصلی و اختصاصی به همراه پایان نامه از جمله کارها و مطالعاتی است که باید طی کنید.

پذیرندگان این رشته اغلب دانشگاه‌های خاصی هستند که در دفترچه انتخاب رشته به آن ها اشاره شده است و در میان آن‌ها اغلب برخی دانشکده‌های هنری نیز این رشته را ارائه می‌دهند.

توانای های که یک فارغ التحصیل رشته طراحی دکوراسیون خواهد داشت؟

پس از گذراندن این دروس و فارغ‌التحصیل شدن، توانایی‌های فردی یک طراح دکوراسیون داخلی شامل مواردی هم چون ورود به حیطه کسب اطلاع از مخاطبان و مشتریان به منظور بالا بردن ضریب دقت پروژه، طراحی و شکل دهی طرح اولیه مطابق با خواست و نظر مشتریان، که موارد متعددی را در این بخش باید مورد بررسی قرار دهند از جمله زمان٬ هزینه و نوع اجرا؛ همراهی و مشاوره به مشتریان در تمامی بخش‌های تعیین شده در پیش نویس طرح اولیه که این موارد شامل طراحی فضای درون منزل یا محیط تعیین شده است. طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه دیجیتالی و تصویری و یا ساخت ماکت طرح نهایی به منظور دریافت تأیید و نظر مشتریان، ارائه مشخصات اجرایی پروژه با توجه به شرایط شکل گرفته و تعیین زمان، هزینه و نحوه اجرا کار تا پایان. سفارش و نظارت بر تهیه ملزومات اجرای کار با توجه به تشریفات و توضیحات قید شده در تفاهم همکاری با مشتری، نظارت بر اجرای تمامی مراحل و اجراییات طرح، تکمیل و تحویل نهایی پروژه با توجه به موارد از قبل تعیین شده و در نهایت نیز دریافت اطمینان از رضایتمندی مشتری.

یکی از معضلات بزرگ در راه دوستداران و حتی فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی، وجود تعداد زیادی فارغ التحصیل طراحی دکوراسیون داخلی است. تعداد زیادی از این رشته با مدرک ذکر شده وارد بازار کار می‌شوند و هم چنین ارائه مدرک توسط سایر مؤسسات نیز باعث شده خیل عظیمی از این افراد در جامعه به دنبال کسب و کار در این رشته و زمینه باشند. همین موضوع فشردگی و سختی تصاحب مسند شغلی را افزایش می‌دهد. وجود دفاتری با این عناوین در چند سال گذشته بسیار افزایش یافته است و همین موضوع کار را برای مشتریان نیز سخت‌تر می‌کند؛ چرا که انتخاب از بین خیل عظیمی از افراد و شرکت‌هایی که خدمات طراحی دکوراسیون داخلی را ارائه می‌دهند کار مشکلی است. از طرفی طراحان داخلی نیز باید با ایجاد شرایط خاص و متنوع در رقابتی نابرابر مشتریان خود را به دست آورده و رضایت آن‌ها را کسب کنند.

توانای های که یک فارغ التحصیل رشته طراحی دکوراسیون خواهد داشت؟

بازار کار رشته طراحی دکوراسیون داخلی در ایران و کشورهای خارجی چگونه است؟

رشته طراحی دکوراسیون داخلی با طرح‌های تجاری به خوبی ارتباط برقرار می‌کند. گستردگی این بخش که شامل موارد زیر است، باعث رونق اقتصادی و اجتماعی نیز خواهد شد:

در بخش خرده فروشی، فارغ التحصیلان رشته طراحی دکوراسیون داخلی به دنبال آماده سازی و بهسازی جلوه‌های بصری فروشگاه‌ها و مراکز خرید رفته و کسب و کارهای تجاری مرتبط با مشتریان را در دست می‌گیرند.

در بخش طراحی دکوراسیون اختصاصی، دفاتر و دکوراسیون محیطهای اداری همانند بانک‌ها و مراکز اداری را ساماندهی می‌کنند. طراحی و اجرای دکوراسیون فضاهای خاص مانند شرکت‌های برندینگ از جمله فعالیت‌های اصلی در رابطه با طرح‌های تجاری برای آن‌ها محسوب می‌شود. در حوزه درمانی و بهداشت، طراحی و اجرای اماکنی هم چون بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، دندانپزشکی‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، اماکن روان پزشکی، آزمایشگاه ها و مراکز تخصصی مرتبط با علوم پزشکی را بر عهده می‌گیرند.

در حوزه تفریحات و سرگرمی، هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، کشتی‌های تفریحی، سالن‌های ازدواج، کافه‌ها، صحنه آرایی سینمایی و تئاترها، سالن‌های برگزاری موسیقی و کنسرت‌ها، سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها باشگاه‌ها و اماکن مقدس را در دست طراحی و اجرا می‌گیرند.

در بخش دیگر، مؤسسات خصوصی و دولتی اعم از دانشگاه‌ها، مدارس و مهد کودک‌ها و سالن‌های اجلاس و همفکری نیز در حیطه مشاغل رشته طراحی دکوراسیون داخلی است.

نمایشگاه‌ها و موزه‌ها، گالری‌های خصوصی، سالن‌های مخصوص و آتلیه‌ها از جمله کارکردهای تجاری طراحان داخلی به شمار می‌رود. خود اشتغالی و ایجاد مشاغل دیگر از جمله توانایی‌ها و امکاناتی است که یک تحصیل کرده رشته طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند از آن بهره مند شده و خود را وارد بازار کار کند. تمامی این مزایا و امتیازات را که در مقابل معضلات و مشکلات مطرح شده قرار می‌دهیم متوجه خواهیم شد که این بخش غلبه بیشتری بر بیکاری داشته و اعتماد به نفس و توانایی‌های شخصی افراد است که آن‌ها را در پله‌های موفقیت یا عدم موفقیت به پیش می‌برد.

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی برای رشته طراحی دکوراسیون داخلی در ایران رونق کسب و کارهای آنلاین است. با رشد و پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم فرصت کسب و کارهای اینترنتی برای همه مشاغل مهیا شده است که رشته طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیست. ارائه خدمات مشاوره‌ای آنلاین، طراحی و فروش طرح‌های آماده ، ارتباط آنلاین و زنده با مشتریان و کسب اطلاعات بدون نیاز به حضور در محل، و بسیاری از این دست کارها باعث می‌شود تا شغلی ایده آل از هر نظر برای شما آماده شده باشد.

درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی چقدر است؟

در مورد درآمد این رشته باید این نکته را به شما بازگو کنیم که میزان درآمد و دریافتی این رشته نیز همانند سایر رشته‌های دانشگاهی به موارد زیادی وابسته است. برای مثال، سابقه کار، محل کار، دفتر اختصاصی یا کارمند دفتری بودن، نمونه کارهای قبلی، محدوده شهری انجام فعالیت یا استقرار دفتر و بی شمار مورد دیگر. با این حال این رشته جزو مشاغل پر درآمد و یا در اصطلاح خوش درآمد در ایران به حساب می‌آید که هر چه میزان توانایی‌ها و موارد ذکر شده در فرد افزایش یابد به نسبت بر درآمد وی نیز اثرگذار خواهد بود.

اما میزان درآمد این رشته در سایر کشورهای جهان تعدادی جالب توجه را نشان می‌دهد. این اعداد گویای این حقیقت هستند که رشته طراحی دکوراسیون داخلی درآمدی بالاتر از میزان متوسط درآمد جامعه را دارا است. برای مثال در سال ۲۰۱۰ متوسط درآمد افراد در آمریکا حدود سی و چهار هزار دلار بوده است که این عدد برای طراح داخلی عدد چهل و شش هزار دلار در سال را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که درآمد این افراد در سایر کشورها بیشتر از آمریکا است. چرا که بیشترین تعداد طراح داخلی در دنیا در کشور آمریکا است. کشورهای استرالیا و انگلستان با تعدادی در حدود ۵۲ و ۶۸هزار دلار در سال بیشترین میزان متوسط درآمد را در بین کشورهای جهان دارا هستند.

درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی چقدر است؟

آینده شغلی طراحی دکوراسیون داخلی در ایران چگونه است؟

در مورد آینده شغلی این رشته نیز باید بدانید که با رشد جمعیت نیازهای جمعیتی نیز به تبعیت از آن افزایش می‌باید، اما در همین بخش درخواست‌های شغلی نیز رشد خواهند کرد در نتیجه رقابت برای کسب مسند دشوارتر خواهد شد. اما از آنجایی که این رشته یعنی رشته طراحی دکوراسیون داخلی امکان خود اشتغالی را دارا است دغدغه‌های اولیه‌ای برای شما باقی نمیکذارد. به این صورت که با افتتاح دفتر شخصی خود و تبلیغات برای مشتریان هدف می‌توانید کسب و کار مستقلی برای خود به راه بیاندازید. از طرفی از صرف از این که سرمایه اولیه برای این کار ندارید امکان اجرای پروژه‌های مختلف در مکان‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد باعث می‌شود تا بتوانید پس از مدتی کسب و کار خود را داشته باشید. با افزایش تقاضا برای به کارگیری از هنر و علم در بستر خانه‌ها شما نیز باید مطابق با نیازهای جامعه حرکت کرده و توانایی‌های خود را به روز نگه بدارید.

برای مثال تا چند سال گذشته خبری از نمونه‌های رایانه‌ای برای نمایش پروژه به مشتریان نبود و بیشتر طرح‌ها بر روی کاغذ بوده یا به شکل ماکتی نمایش داده می‌شد. اما امروزه به کمک نرم افزارهای دو بعدی و سه بعدی این امکان برای مشتری مهیا شده است تا پروژه نهایی شده را به صورت کاملاً واقعی و عینی مشاهده کرده و خیالش از بابت نتیجه کار راحت باشد. این موضوع به شما گوشزد می‌کند در صورتی که در این رشته تحصیل می‌کنید یا قصد ورود به آن را دارید باید با تکنولوژی‌های روز همگام شده و آن‌ها را در راه پیشرفت خود به کار بگیرید. برای شروع نیز می‌توانید با کارآموزی در شرکت‌های خصوصی یا دفاتر خصوصی تجربه کاری خود را افزایش داده و توانایی‌های شخصی و مهارت‌های شغلی خود را افزایش دهید. امکان برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان و هم چنین کسب تجربه اجرای پروژه‌های واقعی باعث خواهد شد تا اعتماد به نفس لازم برای ورود به این حوزه به صورت مستقل را نیز کسب نمایید.

اکنون قصد داریم ده نکته پیش از آن که طراح دکوراسیون داخلی بشوید به شما بگوییم.این نکات چشمان شما را در مورد حقایق این رشته باز کرده و نسبت به احساسی عمل کردن کمی باز می‌دارد.

نکته اول: آیا شما عاشق دکوراسیون و چیدمان منزل هستید؟

مطمئن باشید شما یک طراح نخواهید شد مگر این که تمام سختی‌های آن را نیز بپذیرید. از آنجایی که هر تصمیمی زندگی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و ممکن است مسیر زندگی شما را عوض کند باید بدانید که چه فرقی میان دکوراتور داخلی و طراح داخلی وجود دارد و شما به دنبال کدام یک هستید؟

به چه کسی طراح داخلی میگن؟

رشته طراحی دکوراسیون داخلی خروجی مشخصی دارد. طراح داخلی. کسی که به صورت آکادمیک دروس مربوطه را گذرانده و از نظر علمی آماده پیاده سازی امور در عمل است.

دکوراتور داخلی کیست؟

اما دکوراتو داخلی به چه کسی گفته می‌شود؟ هر کسی با هر شرایطی می‌تواند یک دکوراتور داخلی باشد. از یک زن خانه دار تا یک کارگر بخش تولید در کارگاه چوب. محدودیتی برای این زمینه شغلی وجود نداشته و کسانی که به چیدمان منزل، ست کردن رنگ ها با یکدیگر و موارد مشابه علاقه مند هستند به راحتی و با کمی حوصله می‌توانند یک دکوراتور داخلی شوند. با کمی اعتماد به نفس شما حتی می‌توانید برای خود و کارتان تبلیغات کرده و از این راه درآمد حاصل کنید. درست مانند بسیاری از گردانندگان دفاتر تزیینات منزل که در سطح شهر به چشم می‌خورند. این افراد با فروش مواد اولیه تززینات منزل ماننند پارچه ، کاغذ دیواری، و … کسب و کار خود را شروع کرده و کم کم وارد عرصه تزیینات داخلی منزل نیز می‌شوند. کیفیت کار این افراد نیز بنا به تجربه کاری و ذوق و هنرشان متفاوت است. بسیار از مردم نیز با توجه به شرایط هزینه‌ای مناسب این مراکز آن‌ها را در اولویت اجرای کارهای خود قرار داده و سراغ طراحان داخلی نمی‌روند. اما در سوی دیگر همانطور که در بالا به آن اشاره شده است طراح داخلی کسی است که در رشته طراحی دکوراسیون داخلی تحصیل کرده و مدرک مورد تأیید از نظام واحد آموزشی کشور دارا است. با تجربیات اساتید خود و همین طور تسلط به اصول و قواعد این زمینه تبحر بیشتری نسبت به افراد عادی دارا است هر چند سابقه کاری نیز نداشته باشد.

دکوراتور داخلی کیست؟

نکته دوم: برای این که در رشته طراحی دکوراسیون داخلی موفقیت به دست بیاورید باید استعداد این کار را نیز داشته باشید.

درست است که کسی که در این رشته تحصیل می‌کند به بسیاری از قواعد و شرایط این رشته تسلط پیدا کرده و فرصت‌های مناسبی برای رشد در این زمینه به دست می‌آورد، اما اگر استعداد لازم در این بخش را نداشته باشید تفاوتی با خیل انبوهی از افرادی که از این درس فارغ شده و در جستجوی کار هستند و یا مانند بعضی دیگر به یک شغل متوسط قانع شده‌اند نخواهید داشت. هنر دورنی و ذاتی به همراه استعداد در این رشته در کنار تلاش برای کسب درجات بالای موفقیت است که شما را به یک طراح داخلی برجسته و شناخته شده بدل می‌کند. ترکیب رنگ اگر با لمس احساس و علاقه نباشد، انتخاب دیزاین اگر با هوش و ذکاوت نباشد، تعریف شما اگر از فضا درونی و ذاتی نباشد، شما هیچ فرقی با مدرس کتاب‌های طراحی دکوراسیون داخلی دانشگاهی نخواهید داشت؛ چرا که فقط تئوری‌های آن را فرا گرفته و در حال بازگو کردن آن‌ها هستید. برای این که استعداد خود را محک زده و به شکوفا شدن آن کمک کنید گام اول را درست و استوار بردارید. هرگز کاری را که به آن تمایل ندارید شروع نکنید. زیرا دلزدگی ناشی از این کار شما را در مراحل بالاتر سرد و کم رمق خواهد کرد. همواره خود را به چالش بکشید و کارهای سخت را انتخاب کنید و از شکست خوردن نهراسید. از بزرگان و افراد خبره مشورت بگیرید و تجربیات آن‌ها را به کار ببندید. استعداد درونی خود را از امتحان کردن بخش‌های مختلف کشف کرده و آن را تقویت نمایید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که چقدر در کار خود پیشرفت کرده‌اید.

برای این که در رشته طراحی دکوراسیون داخلی موفقیت به دست بیاورید باید استعداد این کار را نیز داشته باشید.

نکته سومی که باید بدانید این است که طراحی داخلی تنها پارچه و سرگرمی‌های رنگی نیست.

هر چقدر هم که کار طراحی دکوراسیون داخلی از بیرون شسته و رفته به نظر بیاید و در رویاهایتان یک کار تمیز و بدون زحمت را در نظر بگیرید سریع‌تر و با شدت بیشتری به زمین خواهید خورد. این رشته یعنی رشته طراحی دکوراسیون داخلی نیز مانند همه کارها سختی‌ها و چالش‌های مخصوص به خود را دارد. حالا اگر بخش رنگی و ساده آن بیشتر به چشم می‌آید دلیلی بر راحتی آن نیست. دانستن مفاهیم تئوری مانند تاریخچه طراحی و سبک‌ها، ساختار سازه‌ها و ساختمان‌ها، تشکیلات ساختمانی، ارگونومی، ساختارهای مفهومی، روانشناسی رنگ‌ها، تسلط به امور رایانه‌ای و نرم افزارهای مرتبط، انواع سبک های دکوراسیون داخلی و بسیاری از این دست موارد جزء جدایی نشدنی از سختی‌های تئوریک این رشته‌اند.

حالا برنامه ریزی برای اجرا، درک نیازهای مخاطبان و مشتریان، سبک و نحوه پیاده سازی پروژه، نظارت بر اجرا و حفظ کیفیت کار در تمامی مراحل، اخذ رضایت مشتری در هر مرحله و تحویل کار و دریافت رضایت کامل مخاطب و مشتریان از جمله کارهایی است که برای رسیدن به نهایت این کار، یعنی طراح داخلی شدن باید پشت سر بگذارید؛ حتی بدون یک گام اشتباه؛ چرا که همان اشتباه آخرین اشتباه شما در این رشته بوده و دیگر کسی به شما برای اجرای پروژه اعتماد نخواهد کرد. برای این که این راه پر پیچ و خم را بهتر درک کنید، کافی است به یکی از دفاتر طراحی داخلی سری بنید و در یکی از پروژه‌ها از نزدیک با مدیر آن سفارش همراه شوید. پس از آن است که تصمیم بهتری در مورد این کار خواهید گرفت.

نکته سومی که باید بدانید این است که طراحی داخلی تنها پارچه و سرگرمی‌های رنگی نیست

نکته چهارم: حقوق و دستمز این کار اگرچه بالا و وسوسه کننده است، اما این شرایط برای همه برقرار نیست. زمانی که وارد این کار می‌شوید باید بدانید که افراد موفق در این حوزه هستند که درآمدهای عالی به دست می‌آورند. اگر برای خود یک درآمد ایده آل و مافوق تصور پیش بینی می‌کنید، بهتر است همین جای کار از این رشته فاصله بگیرید. البته همان طور که اشاره شد، که میزان درآمد شما به موفقیت پروژه‌های اولیه و رضایت مشتریانتان بستگی شدیدی دارد. هر چه در سال‌های اولیه کیفیت و هنر خود را بهتر و بیشتر به نمایش بگذارید نتایج مالی و شغلی آن را در سال‌های بعد لمس خواهید کرد. نوع آموزش، محل کسب و کار شما، تجربه، همکاری‌های مستقیم و غیر مستقیم با بخش‌های تجاری و عقد قراردادهای دو طرفه از جمله رموز موفقیت با شتاب بالا در رشته طراحی دکوراسیون داخلی است. برای این که بهتر با شرایط شغلی در این زمینه کنار بیایید با تعدادی از طراحان داخلی از نزدیک صحبت کرده و پیرامون مسائل مالی گفت و گو هایی انجام دهید.

حقوق و دستمز این کار اگرچه بالا و وسوسه کننده است، اما این شرایط برای همه برقرار نیست

نکته پنجم: برای اینکه بتوانید به مشتریان خود اعتماد کافی بدهید باید خودتان را به جای آن‌ها قرار داده و شخصیت سازی کنید.

منظور از شخصیت سازی این است که به کمک الگوهای روانشناختی، خود را به جای مشتری قرار داده و از ذهنیات و توقعات مشتری در مورد اجرایی شدن کار طراحی داخلی منزل یا محیط مورد نظر وی اطلاعات کافی را بدست آورید. از آنجا که مردم نسبت به مجریان هر نوع فعالیتی به صورت ضمنی اعتماد کرده ولی در انتهای خیال خود عدم اعتماد را لحاظ می‌کنند، باید با اصلاح الگوهای رفتاری و شخصیتی خود مانع از ایجاد حس شک و تردید در آن‌ها شوید. در کل یک طراح داخلی موفق مهربان و خوش برخورد است و تا حدودی ذهن مخاطبش را پیش گویی می‌کند و این کار باعث می‌شود مشتری شما احساس کند شما به تمامی موضعات و شرایط مسلط هستید و نگرانی‌های وی کاهش می‌یابد. این که مخاطب یا مشتری احساس کند شما بر خواسته‌ها و نیازهای او اشراف دارید شما را در ذهن خود تأیید کرده است و منتظر است تا کار شما را ببیند. طراحان حرفه‌ای همواره تصمیم‌هایشان را با متشتریان خود به اشتراک می‌گذارند تا آن‌ها نیز بدانند که برای کار او در حال تلاش هستند. این کمترین کاری است که شما می‌توانید در حق ایشان انجام دهید.

برای اینکه بتوانید به مشتریان خود اعتماد کافی بدهید باید خودتان را به جای آن‌ها قرار داده و شخصیت سازی کنید

نکته ششم: شما نیازمند این هستید که رزومه خود را تقویت کنید.

این یکی از نکات کلیدی در رابطه با موفقیت در رشته طراحی دکوراسیون داخلی این است که پربار بودن رزومه تحصیلی و شغلی شما است. اما پیش از آن داشتن یک رزومه مهم‌تر از همه چیز است. برای خود یک پورتفولیو یا رزومه بسازید. این کار را با کمک گرفتن از افراد با تجربه و طراحان با سابقه انجام دهید. یک عکس از هزاران کلمه بیشتر توضیح می‌دهد. شما می‌توانید تمام روز در مورد کارهایی که انجام داده‌اید توضیح دهید اما با یک قطعه عکس از فعالیتی که انجام داده‌اید به راحتی می‌توانید همه حرف‌ها را کوتاه کرده ونتیجه را به دیدگان مشتریان خود برسانید. رمز موفقیت در داشتن این نوع نمونه کارها است.

اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید و به دنبال کار هستید ممکن است در ابتدا کارهایی انجام دهید که رایگان صورت بگیرد یا هزینه‌ای ناچاز برای شما در برداشته باشد اما نا امید نشوید. همین کارهای رایگان رزومه شما را پربارتر می‌کند تا افراد بالا دستی نیز به شما اعتماد کنند. چرا که همیشه از خود بپرسید چگونه افراد باید به شما اعتماد کنند در حالی که هیچ هنری از شما ندیده‌اند. تأمین کنندگان بازار یا بازاریابان همواره برای کسب سود بیشتر طراحان کوچک و نوپا را وارد بازارهای بزرگ‌تر می‌کنند، با ارتباط گرفتن از یک از آن‌ها به راحتی می‌توانید پروژه‌های خوبی را اجرایی کنید، حتی اگر سود مالی چشم گیری نصیب شما نشود. به این نکته نیز باور داشته باشید که همه افراد موفق نیز روزی از صفر شروع کرده‌اند. پس با تلاش و پشتکار و امید به آینده به سوی اهداف خود گام بردارید.

شما نیازمند این هستید که رزومه خود را تقویت کنید

نکته هفتم: در بخش طراحی داخلی رقابت بسیار شدید وجود دارد!

براساس امار طراحی دکوراسیون داخلی جز شغل های محبوب در دنیا است، طراحی داخلی علاوه بر رشته شغلی محبوب یک تجارت رقابتی بزرگ در دنیا محسوب می‌شود که حتی در بعضی کشورها از آن برای جذب توریست استفاده میکنند. کلید موفقیت آن در دستان شماست، این که طراح خوب روی زمین نمی‌ماند تنها و تنها به نمونه کارهایش بر می‌گردد. اگر شما هوشمندانه با موارد اجتماعی برخورد کنید مطمئناً دفتر خود را در مناطق رو به رشد از نظر جمعیتی و رو به پیشرفت از نظر شهری افتتاح می‌کنید. این نکته شما را در جذب مخاطبان بیشتر همراهی می‌کند. جمعیت جوان و نیازمند مسکن یکی از کلیدهای گشایش قفل‌های درامدی است که این موضوع در شهرهای بزرگ اشباع شذه انا در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها مغفول مانده است. طراحی و سبک خاص شما مانند امضای شما است و هر چه این امضا بیشتر دیده شود در ذهن‌های بیشتری باقی می‌ماند و شما را به شهرت خواهد رساند. با مطالعه مجلات و مدل‌های روز دنیا و هم چنین مدل سازی های رایانه‌ای جدید مخاطبان جدیدتری به سبد مشتریان خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که هنگامی که رقایت سختی برقرار است شما نیز باید سخت‌تر تلاش کنید و بیشتر وقت صرف کنید. با استفاده از وب سایت‌های خارجی و الگو گیری از آنها نمونه‌های بهتر و بیشتری را خواهید دید. برای مثال الگوهای مدرن و روز دنیا را با سبک‌های ایرانی ترکیب کردن یکی از راهکارهای افزایش مخاطبان خواهد بود.

نکته هشتم : طراحانی که از طراحی مجازی یا آنلاین برای نمایش کارها استفاده می‌کنند در بازار از هم رشته‌ای های خود جلوتر هستند. در رشته طراحی دکوراسیون داخلی، تنها کسب تجربه در محل کار ملاک افزایش مشتریان و بهبود کارایی شما نخواهد بود. با توجه به این که تکنولوژی‌های امروزی کار را برای مشتریان در هر حوزه‌ای آسان نموده‌اند، رشته طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه این که امکاناتی که فناوری‌های روز در اختیار این افراد می‌گذارد بسیار کاربردی و متنوع است. اگر جز طراحانی هستید که هنوز با طراحی‌های مجازی و رایانه‌ای کار نکرده‌اید و یا قصد دارید وارد این رشته شوید پیشنهاد می‌کنیم از همین حالا یادگیری را شروع کنید. افرادی که توانایی اجرای طرح‌ها و نقشه‌های مورد نظر مشریان خود را در این نرم افزارها داشته و یا به صورت آنلاین با انها ارتباط برقرار می‌کنند به راحتی فرصت پیروزی در کسب مشتریان بیشتر را از شما ربوده‌اند. این بخش حتی به عنوان یکی از خدمات ارزش افزوده رایگان در دفتر شما، می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند.

نکته نهم: طراحان باید از قوانین و اطلاعات لازم را پیش از شروع کار به دست آورده باشند.

اجازه دهید این بخش را با مثالی توضیح دهیم. فرض کنید مدرسه‌ای خصوصی قصد دارد تا طراحی دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود را به شما بسپارد. در اینجا شما باید به تمامی قواعد و اصول حاکم بر مدارس که از طرف وازرت خانه آموزش و پرورش ابلاغ شده است اطلاع داشته باشید، زیرا ممکن است شرایطی را پدید بیاورید که مناسب حال دانش آموزان نباشد حتی اگر جزء زیباترین و تحسین برانگیزترین کارهای شما به شمار برود. موضع بعدی دانشتن اطلاعات مورد نیاز در حوزه اجرایی است. مثلاً دانستن اندازه یک لوله برای طراحی و دیزاین کفپوش‌ها مهم‌ترین اتفاقی است که باید بدانید؛ زیرا هنگام زیرسازی کف اتاق نباید لوله‌هایی با قطر کم و یا زیاد انتخاب کنید. اگر لوله‌ها کوچک باشند دچار گرفتگی و مسائل بعدی در آیند می‌شوند و اگر بزرگ باشند ارتفاع زیرسازی مورد نظر با کف کلی ساختمان مطابقت نداشته و طراز بودن اتاق به هم می‌خورد. پس مواردی مانند اطلاعات لوازم ساختمانی و برقی و حتی عایق‌های حرارتی جز ملزومات کاری شما به حساب می‌آید و باید نسبت به آن‌ها حساس باشید.

نکته پایانی: سبک شما مهم نیست، بلکه درخواست‌های مشتریان مهم هستند.

شاید شما پیش خود فکر کنید که از میان انبوهی از مشتریان خود آن‌هایی را که با سبک شما مطابقت دارند انتخاب کنید برای شما بهتر خواهد بود، اما در عمل این موضوع اشتباه است. مشتریان شما ممکن است که با سبک شما مطابقت نداشته باشند، اما توانایی‌های شما این اجازه را به آن‌ها بدهد که شما را برگزینند. باید بدانید که مشتریان از شما نمی‌خواهند سبکتان را به بهترین شکل پیاده سازی کنید، بلکه آن‌ها درخواست دارند تا شبک مورد نظر آن‌ها را به بهترین شکل پیاده سازی کنید. از طرفی اگر شما خود را محدود به یک یا دو سبک کنید در این صورت بازه بسیار بزرگی از مشتریان خود را به دلیل نداشتن تجربه یا نمونه کار از خود دور کرده و این یعنی دور کردن سرمایه‌های بیشتر از خود. اگر وارد خانه‌ای شدید که مالک آن قصد طراحی یک دکوراسیون نامناسب را داشت اگر پس از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های شما باز هم بر نظر خود اصرار داشت نباید وی را تحت فشار قرار داده یا سرزنش کنید؛ بلکه باید تمام تلاشتان را بکنید تا نظر وی به بهترین حالت ممکن اجرایی شود. با این شرایط این شما هستید که به یک طراح ایده آل از نگاه مشتریان تبدیل شده‌اید.

اکنون پس از خواندن این مقاله و نکات ارائه شده در این زمینه آیا هنوز هم حس می‌کنید به واسطه علاقه به چیدن مبل‌ها در خانه یا ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر، خود را یک طراح داخلی دکوراسیون می‌دانید؟ آیا هنوز هم قصد دارید تا آینده زندگی خود را صرف پرداختن به این رشته یعنی رشته طراحی داخلی دکوراسیون کنید؟ درست است که معایب و مزایای هر رشته و شغلی متفاوت و خاص است، اما آینده شما به تصمیم‌هایی که می‌گرید وابسته است. برای این که در آسمان پر ستاره طراحی داخلی پر نور تر از سایرین بدرخشید باید بی وقفه بیاموزید و اجرا کنید.

نظر شما در مورد تحصیل در این رشته دانشگاهی و یا یادگیری آن در موسسه‌های معتبر طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟ آینده این رشته را در ایران و کشورهای خارجی چگونه می‌بینید؟ ما بیصبرانه مشتاق دیدن نظرات شما هستیم.

علیرضا جبلی مهندس مکانیک و معمار متولد ١٣۷۱، تهران،فعال در زمینه طراحی، اجرا و پيمانكارى پروژه هاى ادارى-تجارى و مسكونى، مدرك فوق ليسانس خود را در رشته معمارى داخلى از دانشگاه تهران گرفته، وی در پروژه های متعددی مشارکت داشته و از تجربه خوبی برخوردار است

برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت مهندس علیرضا جبلی مراجعه کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.